Aprenentatge autoregulat i avaluació

Recuperat de: https://flic.kr/p/92eVtj (El 2010 ja parlaven del poder de les TIC)

Si fem una mirada enrere ens adonem que la societat es troba immersa en un continu canvi i, conseqüentment, l’educació (un dels pilars fonamentals de la societat) també ha d’avançar. En aquesta entrada us convidem a reflexionar amb nosaltres sobre els conceptes d’autoregulació i d’autoavaluació.

Avui dia són molts els teòrics que aposten per un aprenentatge autoregulat, es a dir, “el control que té l'alumne sobre els seus pensaments, accions, emocions i motivació per mitjà d'estratègies personals per arribar als objectius que ha establert” segons (Panadero i Alonso-Tapia, 2014) Zimmerman.

L’avaluació, com a eina d’aprenentatge, ha estat utilitzada per valorar el grau de competències adquirides. La forma més habitual que es coneix és l’examen final, el qual avalua coneixements immediats i efímers, però no en valora la qualitat. Per això es consideren altres vies d'avaluació competencial, com pot ser una carpeta d'aprenentatge, eina que hem pogut posar en pràctica a altres assignatures. On el que es busca és que els coneixements quedin ben apresos i presents al llarg del temps.

L'avaluació ha de ser una eina clau per desenvolupar un currículum per competències i ser capaç d'atendre la diversitat de l'alumnat. Hi ha dues finalitats de l'avaluació: l'avaluació com a mitjà per regular els aprenentatges (avaluació formativa) que permet valorar la tasca i analitzar-la per millorar, i l'avaluació vista des de la seva funció reguladora, per comprovar què s'ha après.

L’aprenentatge autoregulat està estretament lligat amb el concepte d’autoavaluació. Tothom, en el moment en què s’autoavalua, esdevé més autònom i aprèn a regular-se. Durant el procés de l’avaluació-regulació cal identificar els problemes i els errors i recercar camins per superar-los. Per autoavaluar-se cal establir o bé individualment o bé amb el grup classe les bases d’orientació, un instrument útil per orientar l’alumnat en la seva tasca. A més els teòrics han establert unes estratègies útils per superar errors i dificultats com l’aprenentatge cooperatiu i entre iguals o la preparació de materials.

Ara trobem diversos tipus de tasca per a una avaluació final: tasca contextualitzada, tasca productiva, i tasca complexa. Veiem que aquest tipus de tasques sí queden en l'alumne, funcionen millor que fer un examen escrit i que a l'endemà no recordis de què anava el tema. Veiem millor adquirir unes competències per afrontar el dia a dia que no un coneixement efímer de la realitat.

Relacionat amb la nostra reflexió, tot i que teòricament els hi veiem la utilitat, ens quedem amb el dubte de si com a futurs professors tindrem el coratge i les habilitats d’implementar-les en l’entorn tradicional en què probablement ens trobarem.

Com ja hem comentat en altres assignatures, és recomanable preparar la tasca d'avaluació abans de començar la unitat didàctica. Canviar com avaluar pot ajudar a modificar la manera d'ensenyar i pot ser una altra via per dur a la pràctica els canvis de rols dels alumnes i professorat dels que estem parlant en aquest blog.


Ara, després de la lectura de Avaluar per Aprendre de Neus Sanmartí¿Cómo autorregulan nuestros alumnos? Revisión del modelo cíclico de Zimmerman sobre autorregulación del aprendizaje de Panadero i Alonso-Tapia i el capítol 6 de 11 ideas clave. Como aprender y enseñar competencias de Zabala i Arnau, d'aquests dos articles notem que l'avaluació i l'aprenentatge autoregulat són dues grans eines per apoderar l'aprenentatge de l'alumnat.


Comentaris

  1. Buena manera de exponer el tema. Se presentan las ideas de manera concisa transmitiendo un mensaje claro de lo que se quiere decir. Me ha gustado mucho el comentario que habéis hecho respecto a la carpeta de aprendizaje porque es algo que estamos viviendo y que vemos la utilidad que tiene cuando nos referimos a auto-regulación del aprendizaje. Además, es muy útil como hemos notado para evaluar de manera autónoma nuestros conocimientos y decidir sobre ellos, es decir, si son suficientes, si queremos profundizar, etc. Somos conscientes de lo que sabemos y gracias a este hecho podemos modelar en relación a nuestros intereses dichos conocimientos adquiridos a lo largo de los diferentes procesos de aprendizaje.
    Buen trabajo.

    ResponElimina
  2. Hola futurs profes!

    M'agradaria destacar una frase que heu escrit com a reflexió final, que ve a dir algo així com que si tindrem el coratge i les habilitats d'iimplementar totes aquestes noves línies educatives i d'avaluació que estem estudiant, davant de tan arraigada i tradicional forma d'avaluar als centres. Doncs, jo també m'ho qüestiono. I no crec que siga mica fàcil. Però, tal volta l'estratègia siga actuar dins de la nostra classe de forma local, sense donar massa explicacions a ningú de perquè o com avaluem, i segurament algún dia algú ens pregunte i li pugam explicar les raons del per què. Tot això, que serà una lluita contra el model tradicional ha de tenir l'únic objetiu de tractar que els nostres alumnes aprenguin de la forma més significativa possible i deixar d'ésser una nota. Malgrat que ja m'estic fent a la idea de què aquesta tasca serà dura (sobretot per a mi que formaré part del departament d'orientació) ens mereix la pena i us anime a que dins de la vostra classe feu el model avaluatiu que s'ens proposa. També, pense què sempre quedarem com a grup d'estudiants del màster i podrem tenir vincles en un futur per donar-nos idees sobre com fer alguna cosa, suport, etc.

    Molt bona entrada de blog, us felicito.
    Salut!
    Jèssica.

    ResponElimina
  3. Hola futursprofes!

    Tot al que feis referència és completament encertat. Però el que més interessant m'ha semblat i que considero un punt imprescindible a tenir en compte és quan mencioneu la importància de preparar l'avaluació abans de començar la unitat didàctica. És important a l'ensenyament preguntar-se en primer lloc què és el que vols que els teus alumnes aprenguin? Pregunta que ve relacionada directament amb l'avaluació, ja que és allí on es valorà el que esperes que aprenguin.

    Al contrari, si no ens plantegen qüestions d'aquest caire, difícilment els nostres alumnes assoliran els objectius proposats. I per descomptat, el criteri d'avaluació no serà l'adequat per afavorir a reforçar el procés d'ensenyament.

    Marina Morales.

    ResponElimina
  4. Bon dia!
    Vull començar el meu comentari donant-vos la raó en això: "L’aprenentatge autoregulat està estretament lligat amb el concepte d’autoavaluació. Tothom, en el moment en què s’autoavalua, esdevé més autònom i aprèn a regular-se."
    I hi afegiria: "En la vida (tant l'acadèmica com l'altra), tothom s'autoavalua constantment", si entenem per autoavaluació la identificació dels problemes que afrontam, la manera com els afrontam, els errors que cometem, i la recerca de camins per superar-los.
    Per a mi, la clau d'aquest tema enfocat a la docència està en el nostre rol de guies per ajudar l'alumnat en aquest procés d'autoavaluació, sobretot quan es tracta de tasques col·laboratives, en les quals fem de "consultors" que recolzen els estudiants en el seu propi procés d'aprenentatge. Es tracta de deixar que l'estudiantat s'equivoqui i busqui el motiu del seu error, de manera que faci un aprenentatge significatiu de cara al futur.
    M'ha agradat també la diferenciació que feu dels diversos tipus de tasques (contextualitzada, productiva i complexa). Creieu que és fàcil trobar exemples concrets d'aquest 3 tipus de tasques? De quin tipus serien les que fem al màster? I en aquesta assignatura?
    Deix les preguntes en l'aire...

    Ana Prats

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

El paper de les TIC en la formació integral

Ensenyar de tot a tothom. Ha vingut per quedar-se: Hola, Open Education!