El paper de les TIC en la formació integral

La tecnologia i els avenços tecnològics han fet canviar la vida de les persones i són el motor de la societat actual. Aquest fet interfereix en la vida quotidiana i també, com no, en l’àmbit educatiu. Els alumnes d’ara i del futur cada cop seran més afins a la tecnologia i el seu ús. Per tant és necessari una transferència tecnològica cap al món educatiu. Com és l’educació del futur?

El primer gran canvi educatiu va esdevenir gràcies a la revolució burgesa. Es passaren a transmetre coneixements vitals per a la formació d’una elit universitària. Aleshores l’escola era com a un pas previ a la universitat. Hi havia sistema, dèbil, escolar per a una minoria selecta.

Gradualment s’ha progressat cap a una educació universal per a tothom, en què els sistemes educatius evolucionen, amb la finalitat de promoure el desenvolupament íntegre, no només dels joves estudiants, sinó de les persones en general. 

Els reptes de l’educació del futur. Com aprenen les noves generacions?

Quan es formen, moltes vegades sol ser a partir de totes les vivències i experiències que reben, i aquestes marquen el procés de construcció de la seva pròpia personalitat.

Llavors que volen els alumnes que aprenen a través de la tecnologia? Interacció, tant si és amb un ordinador, un professor, o un company. Ells ho volen i ho desitgen. Les classes tradicionals ja no són suficients per calmar la fam d’aprendre dels estudiants d’avui. A mesura que la tecnologia avanci a l’aula, cada vegada més estudiants la demanaran. I això requereix canvis.


Recuperat de https://flic.kr/p/7Afn4b

Parlant d'interacció un pot pensar en la realitat virtual. Que millor que traslladar un món d'aprenentatge virtual a qualsevol racó i interactuar-hi? Però quin paper podria jugar la realitat augmentada? En sabem la diferència? L'article següent tracta sobre com la realitat augmentada podrà transformar la formació de nous metges gràcies a les simulacions d’operacions, control de robots i d'instrumentació quirúrgica. D’altra banda aquest fet fa que el professor pugui perdre el rol de transmissor de coneixement. Cada vegada més es parla d’aprendre “fent”. I es planteja la següent pregunta. Quin és el rol del professor?

El rol del professor

Actualment l’escola no contempla formar integralment a la persona perquè no la capacita per poder donar resposta als problemes quotidians que puguin aparèixer al llarg de la vida. Aquest fet planteja el problema entre la societat i l’escola, cosa que ens porta a una controvèrsia. Ara per ara la societat i l’escola es divideixen de dues formes, en definitiva el repartiment actual és que per una banda la família s’encarrega de la formació per a la vida quotidiana i de les actituds per a la ciutadania, mentre que l’escola, per altra banda, només s’encarrega del coneixement merament acadèmic.


La veritat és que l’escola no assumeix la responsabilitat d’educar de coneixements, habilitats i actituds no acadèmiques. Nosaltres reflexionem i ens demanem: per tant, qui és l’encarregat de garantir que les famílies siguin capaces de fer-ho? El sistema escolar, el docent, ha de garantir que aquests coneixements siguin compensats front a dèficits que puguin aparèixer. En definitiva, existeix una coresponsabilitat compartida per la formació integral de la persona.

No podem oblidar els informes escolars i finalitats educatives, que són unes eines clau per esbrinar les intencions d’un centre educatiu i tota la seva oferta que proposa. Gràcies a aquestes eines podem observar els continguts que l’escola considera més rellevants i després poder fer judicis d’opinió.

L’escola del futur

Avui en dia, en el segle XXI, predomina la urgència d’educar les noves generacions, sense oblidar que els joves estudiants formen part del món i de la societat digital. El sistema educatiu ha d’adaptar les seves finalitats i funcionaments a les noves necessitats educatives causades per l’aparició de noves tecnologies.

La propera generació d’estudiants es trobarà i superarà els estàndards educatius. Aquests estàndards només es compliran si els professors i administració actuals estableixen la infraestructura necessària d’aprenentatge a l’aula. I això no vol dir emprar el PowerPoint a la sala de conferències, sinó comprendre com es pot utilitzar la tecnologia per arribar a la majoria de les persones d’una manera eficaç. Es requerirà un gran esforç a ambdues bandes, estudiants i professors, per aprendre i utilitzar la tecnologia amb celeritat i eficàcia. Però els beneficis valdran la pena.

Per a saber més es recomana la lectura del següent article, Using Technology as a Learning Tool, Not Just the Cool New Thing.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Ensenyar de tot a tothom. Ha vingut per quedar-se: Hola, Open Education!

Aprenentatge autoregulat i avaluació