El rol del professorat




Com ja vam comentar en l'anterior entrada d'aquest blog, la finalitat de l'educació ha canviat des que aquella es va crear, començant per preparar una elit per estudis universitaris i finalment integrant a tota la població per donar-li coneixements útils pel seu desenvolupament personal i social. L'evolució de la societat ha influenciant el sistema educatiu que sempre s'ha canviat a un pas més lent que el de la societat. Recentment, amb la innovació tecnològica el pas del canvi s'ha accelerat i l'educació està perdent terreny. Perquè el sistema educatiu pugui correspondre a les necessitats de les persones del segle XXI, la seva finalitat ha de canviar d'enfocament i conseqüentment, el rol dels professors s'ha d'adaptar a aquestes necessitats.
El professor de l'època de la tecnologia ha de posseir no només coneixements de la matèria que ensenya (coneixement de contingut). No és suficient tampoc afegir coneixements de com transmetre el seu coneixement (coneixement pedagògic). És imprescindible un coneixement tecnològic per adequar les noves metodologies als nous escenaris d'ensenyament i aprenentatge.
Ens hem adonat de la importància del coneixement tecnològic del professor. Els nous entorns d'aprenentatge requereixen una nova figura del professor. Els professors de quan nosaltres vam ser alumnes, han hagut d'evolucionar per continuar sent bons referents per als seus alumnes de les noves generacions cada vegada més tecnològicament avançats.
Per poder acompanyar als seus alumnes en les xarxes socials i tecnològiques on es troba tot el contingut en forma fragmentada, el nou professor ha d'exercir un rol multifacètic. El professor amplifica idees, pensaments i missatges (en altres paraules, continguts) perquè arribin a l'atenció dels alumnes. També s'encarrega de què els alumnes es topen amb la informació seleccionada en el moment adient (via comentaris de blog o diàleg directe).
Trobem interessant que les eines que s'utilitzen en el procés ensenyament-aprenentatge en les xarxes socials i tecnològiques no existeixen des de fa tant. Aquests nous rols del professorat són encara tendències innovadores en un sistema educatiu en procés d'evolució lent i al mateix temps els estudiants controlen els entorns de contingut i comunicació més que els seus professors.
Els nous entorns d'ensenyament i aprenentatge, en els quals les metodologies se centren en l'alumne i no al professor, fan el rol del professor més complex. Es requereix un mestratge en creació i distribució de continguts i recursos, un domini de diversos aspectes relacionats amb els dispositius, així com coneixement dels efectes d'aquests dispositius sobre l'aprenentatge. És imprescindible una capacitat de decisió i judici per part del docent i flexibilitat didàctica i curricular que permeti adaptació a l'alumne, aprofundiment en el coneixement i autonomia creixent.
Som molt conscients que el model tradicional d'ensenyament-aprenentatge està molt arrelat en la societat i el sistema educatiu. Els docents del present s'han educat amb aquest model i és fàcil recolzar-se en el que es coneix. Quan anaven a l'escola, no els van ensenyar a gestionar i organitzar recursos, a mitjançar i facilitar, a tenir autonomia en el seu procés d'aprenentatge. Es necessita molta conscienciació i formació permanent del professorat perquè pugui assumir amb èxit el seu nou rol en els nous escenaris d'ensenyament-aprenentatge.
Per últim, volem afegir un article que ens sembla molt interessant i aprofundeix molt en el tema.





Comentaris

  1. És cert que la societat ha canviat molt amb el sorgiment de les tecnologies de la informació i la comunicació i què l’escola també ha de canviar per adaptar-se. No obstant, ja és parlava de la necessitat d’un canvi en la concepció de l’alumnat i en els rols que desenvolupa el professor abans de l’aparició d’aquestes eines, perquè és un model anquilosat en el passat.

    Les TIC el que fan és facilitar la introducció de millores i potenciar el nou model què es promou amb noves possibilitats per a tots.

    Francisco Sánchez

    ResponElimina
    Respostes
    1. Tens molta raó quan dius que la concepció de l’alumnat i professorat, i de tot el procés educatiu en general, ha necessitat canvi des d’abans de l’aparició de les tecnologies de la informació i la comunicació. Elles poden emprar-se per introduir canvis o per mantenir el model establert. Esperem que ens donin l’impuls per introduir els canvis que tant es troben a faltar.

      Elimina
  2. Trobo que és cert que la societat ha anat evolucionant i, per tant, l'escola i la manera d'ensenyar dels professors també han d'evolucionar, ja que si no ens quedaríem estancats en un sistema educatiu desfasat en comparació a la ràpida evolució de tot el que l'envolta. És per això que, com bé comenteu, els professors han d'estar en contínua formació i, ja que quan anaven a l'escola aprenien de forma molt diferent de la d'ara, han de renovar-se i obrir la ment a noves formes d'ensenyar, de transmetre informació, d'interactuar amb els alumnes, etc. i la millor manera per fer-ho, ara que ens trobem en una època on hi ha una gran quantitat de noves tecnologies i d'eines per mantenir-nos al dia en tot moment, és a partir de les TIC.

    Mònica Roig

    ResponElimina
    Respostes
    1. M'encanta l'èmfasi que fas en la utilització de les TIC per la formació del professorat. És veritat que avui dia és molt més accessible tot tipus d'informació sobre pedagogia, metodologia, innovació, etc. a escala internacional que fa no tants anys quan hauries d'assistir a conferències o cursos de formació per aprendre'n més.

      Elimina
  3. D'acord amb el què deieu i sent molt breu, considero que el rol del professorat ha canviat moltíssim en els darrers anys. Actualment, el professorat ha d'estar en contínua formació ja que, la velocitat a la qual evoluciona la societat i, amb aquesta l'educació, és molt ràpida. Allò que servia ahir, avui ja ha quedat obsolet o pràcticament en desús.
    El nou rol del professor ha de ser, a banda de transmissor de coneixements, un guía-acompanyant pels alumnes en el seu procés d'aprenentatge. Algú que més que ensenyi, ensenyi a aprendre.

    Neus Torres

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

El paper de les TIC en la formació integral

Ensenyar de tot a tothom. Ha vingut per quedar-se: Hola, Open Education!

Aprenentatge autoregulat i avaluació