Jo aprenc X, fent Y amb Z.

Foto extreta de: https://goo.gl/tYPBV6

Guess who's back, back again

Els futurs profes hem estat de vacances i ara tornem a la càrrega. Comencem avui el tema, però no comencem tema, en entrades anteriors vam parlar sobre l’aprenentatge autoregulat  (SRL) de Zimmerman que ens van apropar Panadero i Alonso-Tapia (2014).

Enllacem teoria amb pràctica mitjançant les TIC, apliquem aquesta autoregulació amb l’Entorn Personal d’Aprenentatge (Personal Learning Environment). Què és? Extret de (Attwell, 2007b) es coneix com a PLE “el conjunt d’eines físiques i virtuals que una persona empra a la seva vida quotidiana per aprendre”. En altres paraules és tot allò que tenim a l’abast i que ens fa més fàcil accedir a la informació, crear-la i compartir-la.

L’estudi de Yot-Domínguez i Marcelo conclou que els estudiants universitaris fan un ús molt limitat de les tecnologies per l’aprenentatge autoregulat. D’altra banda, el mateix article emfatitza la importància de les eines d’aprenentatge autoregulat, ja que s’ha comprovat que l’habilitat dels alumnes a aprendre independentment del suport ofert pels instructors influeix l’èxit acadèmic. L’estudi de Chaves et al. demostra que l’ús adequat de les eines digitals del PLE afavoreix l’autoregulació de l’aprenentatge en les fases d’actuació i reflexió. Per tant, els dos estudis assenyalen que convé fomentar l’ús educatiu de les eines digitals externes a la universitat.

Relacionant el que hem comentat amb el nostre PLE, ara us comentarem com vam elaborar el nostre: primer, els quatre components d’aquest grup vam enumerar de manera individual totes les eines tecnològiques que formaven part del nostre PLE per accedir a la informació, per crear contingut i per compartir-lo i col·laborar. A continuació vam elaborar una llista conjunta i extensa de totes les eines que fèiem servir. Quan parlàvem d’aprenentatge autoregulat, no eren tantes les eines. La llista es va fer més llarga quan vam fer la posada en comú i vam sumar les eines de tots els membres del grup. El segon dia de l’activitat ens vam mesclar amb altres grups, fet que va ser molt productiu, ja que ens vam ajudar mútuament. També vam conèixer més eines que podem incorporar al nostre PLE, o a conscienciar-nos dels diferents usos que es poden fer de les eines que ja coneixíem, específicament per regular el nostre propi aprenentatge. 

Com a reflexió final d'aquesta entrada, ens agradaria reflexionar sobre la utilització d'eines tecnològiques amb finalitat més enllà de les que podíem pensar. Per tant, hauríem d'expandir la nostra visió referent al món digital. Parlar del nostre PLE és interessant per donar a conèixer diferents eines que utilitzem per cercar, crear, regular i aprendre un determinat coneixement però allò realment més innovador que us regalem en aquesta entrada de blog és la relació que establim entre el nostre PLE i el nostre SRL, és a dir, es tracta de relacionar les eines utilitàries del nostre PLE depenent de com les usem durant el procés d'aprenentatge autoregulat. La justificació de dur a terme tal relació és que unes eines seran rellevants només si contribueixen a aconseguir un aprenentatge significatiu. Cal dir que el PLE que us hem presentat ha esdevingut de l'anàlisi de la nostra època estudiantil. Amb aquesta reflexió ens agradaria convidar-vos a pensar que mai esdevé obsolet per a ningú. En el nostre cas, en acabar aquest any acadèmic, ens agradaria passar al món de la docència i deixar el món estudiantil i, amb aquest canvi de rol, esdevé un canvi de PLE i de rol atès que no utilitzarem les mateixes eines i, en el cas de fer-ho, tal vegada no la utilitzarem per a realitzar la mateixa acció. Creiem que el PLE útil és aquell que es troba en continua revisió i actualització perquè ens permet ser crítics amb l'entorn digital així com esdevenir conscients del propi aprenentatge.

Així doncs, animem a docents i a aprenents a prendre consciència del seu PLE i de com contribueix en el propi aprenentatge perquè cal recordar: és un concepte, no una eina per ser conscients.

Per acabar us deixem un vídeo de Graham Attwell (de qui abans hem tret la definició de PLE): https://www.youtube.com/watch?v=zj2veAmL2Nc


Seguidament us deixem una imatge del nostre PLE amb el SRL: 




Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

El paper de les TIC en la formació integral

Ensenyar de tot a tothom. Ha vingut per quedar-se: Hola, Open Education!

Aprenentatge autoregulat i avaluació